4 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
מאחז ביהודה ושומרון, ארכיון. אנמסטי יטען: ישראל מדינת אפרטהייד, גם בתוך הקו הירוק
(צילום: רויטרס)
דאגה במשרד החוץ ובארגונים יהודיים בעולם בשל דו"ח של ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" שצפוי להתפרסם מחר (ג'), ובו הארגון יטען שישראל מבצעת פשעים נגד האנושות וכי היא מדינת אפרטהייד בכל גבולותיה – הן בשטחי יהודה ושומרון והן בתחומי הקו הירוק. המסמך, שמונה 211 עמודים, צפוי להיות אחד מהדו"חות הקשים ביותר נגד מדינת ישראל.
משרד החוץ הישראלי נערך מבעוד מועד לפרסום הדו"ח – הוא השיג עותק מוקדם שלו למרות האמברגו, ניתח אותו ויצא למתקפה מוקדמת כדי לסמן את ארגון "אמנסטי" כארגון אנטי ישראלי, מוטה ואנטישמי. בישראל מקווים שהדו"ח לא יקבל חשיפה בינלאומית רחבה, עקב המתיחות בימים אלו בגבול רוסיה-אוקראינה.
בדו"ח שלו שולל הארגון את זכותה של מדינת ישראל להתקיים ומתייחס לחוק השבות כאל חוק גזעני: "החקיקה הישראלית והמדיניות של ישראל התבססו על שיקולים דמוגרפיים עוד מ-1948, בעוד פלסטינים בתוך ישראל ולאחר מכן בשטחים נתפסו כאיום לרוב היהודי, וכתוצאה מכך גורשו ונבזזו מאדמתם וכן נושלו מכל זכות כלכלית או חברתית".
"אמנסטי" דורש שיבה מוחלטת של הפליטים הפלסטינים מ-1948 וביטול כל הפרקטיקות והחוקים המגנים על הזהות היהודית או על ביטוי של לאומיות יהודית. בתיאורו את אותם חוקים ופרקטיקות משתמש הארגון במונחים "עליונות יהודית", "שליטה יהודית" ו"התרחבות יהודית". נוסף על כך, הוא קורא לאמברגו נגד ישראל ולהעמדה לדין של בכירים ישראלים.
4 צפייה בגלריה
לוגו אמנסטי אינטרנשיונל
לוגו אמנסטי אינטרנשיונל
לוגו הארגון "אמנסטי אינטרנשיונל". במשרד החוץ טוענים: "חלק מקמפיין מתוזמר"
"אמנסטי" מתעלם ברובו מהתנהלותו של הצד הפלסטיני בסכסוך, וכותב כי "פרעות שנעשו על ידי הרשות הפלסטינית או על ידי קבוצות חמושות אינן המיקוד בדו"ח זה". המילה "טרור" כמעט אינה מוזכרת במסמך בהקשר הפלסטיני, וכאשר הדבר קורה – מקיפות את המילה מרכאות כפולות. 4,000 הטילים שנורו על ישראל במבצע "שומר החומות" מוזכרים כבדרך אגב, המפגינים האלימים בערים המעורבות מוגדרים כ"שוחרי שלום", ואין אזכור לנפגעים יהודים או להרס בתי כנסת.
יתר על כן, לפי הדו"ח, מדינת ישראל מדירה את האזרחים הערבים גם בכנסת. הארגון מציג כמקרה דוגמה את סיפורו של עזמי בשארה, מבלי להזכיר שחבר הכנסת לשעבר נחשד בריגול ובסיוע לחיזבאללה.
משרד החוץ טוען שהדו"ח שיתפרסם הוא חלק מקמפיין מתוזמן שמתנהל מאז תחילת 2020 ומטרתו להחזיר לשיח את המושג "אפרטהייד" בהקשר הישראלי. לפי משרד החוץ, אין זה מפתיע שהדו"ח מתפרסם דווקא בסניף הבריטי של "אמנסטי". לטענתו, מדובר בסניף שידוע לשמצה בגזענותו ובשנאת הזר, והוא מזכיר אף שמזכ"לית הארגון האשימה בעבר את ישראל, ללא בסיס או ראיה, ברצח יאסר ערפאת – האשמה חמורה וחסרת בסיס, שלארגון נדרשו שמונה שנים לחזור ממנה.
4 צפייה בגלריה
יירוט כיפת ברזל
יירוט כיפת ברזל
שיגורים מעזה ב"שומר החומות". 4,000 הרקטות שנורו אז מוזכרים בדרך אגב
(צילום: AFP)
במשרד החוץ מסרו: "בפרסום הדו"ח השקרי, 'אמנסטי בריטניה' משתמשת בסטנדרט כפול ובדמוניזציה על מנת ליצור דה לגיטימציה לישראל. אלה הם בדיוק המרכיבים מהם עשויה האנטישמיות המודרנית. ימים ספורים לאחר יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, אנחנו לומדים שוב כי האנטישמיות אינה רק חלק מההיסטוריה – אלא לצערנו, גם חלק מהמציאות כיום. רק בסוף השבוע האחרון הותקפו בלונדון יהודים רק בשל היותם יהודים. הדו"ח של 'אמנסטי' הוא למעשה אור ירוק עבור התוקפים ודומיהם, לפגוע לא רק בישראל, אלא גם ביהודים ברחבי העולם".
שר החוץ יאיר לפיד מסר: "ישראל אינה מושלמת, אבל היא דמוקרטיה המחויבת לדין הבינלאומי, פתוחה לביקורת, בעלת תקשורת חופשית ובית משפט עליון חזק. 'אמנסטי' לא קורא 'מדינת אפרטהייד' לסוריה, שבה השלטון רצח חצי מיליון מאזרחיו, לא לאיראן ולא למשטרים אפלים ורצחניים באפריקה ובאמריקה הלטינית. אני שונא להשתמש בטיעון שאם ישראל לא הייתה מדינה יהודית, איש בארגון לא היה מעז לטעון את זה נגדה, אבל במקרה הזה – אין שום אפשרות אחרת".

"להשוות את ישראל לדרום אפריקה - עלילת דם"

מכון המחקר הישראלי NGO Monitor מוסיף כי הדו"ח רווי בכשלים וחוזר ברובו על אותן הטענות של ארגון Human Rights Watch, שפרסם דו"ח דומה באפריל 2021. לפי המכון, הטענות העולות בדו"ח אינן מתמקדות בביקורת עניינית על מדיניות ממשלת ישראל. להיפך, לדבריו הן "נועדו לנצל ולעוות את החוק הבינלאומי כדי לערער על עצם הלגיטימיות של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי בכל גבול שהוא".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד. "'אמנסטי' לא קורא 'מדינת אפרטהייד' לסוריה"
(צילום: יואב דודקביץ' )
אן הרצברג, היועצת המשפטית של NGO Monitor ומי שמובילה את פעילות הארגון באו"ם ובבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אמרה: "הדו"ח של אמנסטי לא מציע שום טיעון חדש או תורם משהו לדיון בנושא האפרטהייד. זה חלק מקמפיין שנאה שהושק בשנתיים האחרונות על ידי ארגונים לא-ממשלתיים, שהמציאו מושגים חדשים בחוק הבינלאומי, ועיוותו מושגים קיימים על בסיס תיאוריות אנטישמיות. התזמון אינו מקרי – דו"חות אלו נועדו לדחוף את היוזמות במועצת זכויות האדם של האו"ם, ובראשן ועדת החקירה על אירועי מאי 2021".
דיוויד האריס, מנכ"ל הוועד היהודי-אמריקני, אמר: "האישום שישראל היא מדינת אפרטהייד חייב להידחות באופן שלא משתמע לשתי פנים. מה שקרה בדרום אפריקה בשנות ה-90 הוא כתם בהיסטוריה האנושית שלשמחתי עברה מהעולם. לקחת את מה שקרה בדרום אפריקה ולהשליך את זה על ישראל זה דבר הזוי ולא ייאמן. ישראל היא דמוקרטיה ליברלית והיחידה מסוגה באזור.
"בקרו היום בישראל ותראו שהקואליציה השברירית שמנהלת את המדינה נשענת על מפלגה ערבית. בקרו בכנסת ותראו מספר מפלגות ערביות שמשתתפות באופן מלא ולהן יש קהל בוחרים ערבי שיש לו זכות הצבעה מלאה. בקרו בכל מרכז רפואי ותראו את התפקיד המרכזי שערביי ישראל משחקים ברפואה ישראלית, במדע ובטכנולוגיה. בקרו בשגרירויות ישראליות ברחבי העולם ותפגשו דיפלומטים לא יהודים שמשרתים שם. אני לא מנסה לומר ישראל מדינה מושלמת, יש לה עוד לאן לשאוף מבחינה חברתית. תראו לי כל מדינה אחרת בעולם שאין לה פערים להשלים. אבל, להשוות את הפערים החברתיים בישראל לבין מערכת האפרטהייד בדרום אפריקה היא לא אחרת מעלילת דם".